Invent Medic har i dagarna lanserat sin nya produkt Efemia Menstrual Cup med en kampanj som både utbildar och underhåller. Kampanjen går under namnet Blodigt värre och är en intim talkshow där Edvin Törnblom, Amanda Colldén och Lovisa ”Laki” Karlsson möts för att reda ut såväl knepiga som knasiga frågor om mens.
Anledningen till att Invent Medic och Splay One valde ett talkshowformat för att lansera den nya produkten är dels för att skapa uppmärksamhet med hjälp av frispråkiga influencers, dels för att det fortfarande finns så mycket okunskap om kvinnohälsa i allmänhet, och om mens i synnerhet.
– Mens är inte ett lika tabubelagt ämne som det har varit, men en ökad öppenhet leder ju inte automatiskt till att kvinnor blir kunnigare om hur deras kroppar fungerar. Vi hoppas att vårt initiativ ska leda till att inte bara mens blir en snackis, utan också menskoppen, så att fler vågar testa och upptäcka alla de fördelar som finns, säger Karianne Ellekrans, Chief Marketing Officer på Invent Medic.
I Blodigt värre medverkar tre profiler som alla är kända för sin frispråkighet, öppenhet och nyfikenhet
– i sina egna Instagram- och Youtube-kanaler, i poddar, tv-format osv: Edvin Törnblom, Amanda Colldén och Lovisa ”Laki” Karlsson.
Blodigt värre kan ses i sin helhet på kanalen Splay Sverige som med 350 000 prenumeranter är en av landets största underhållningskanaler på Youtube. Talkshowen ingår som en del i en större contentkampanj där Splay One står för strategi, koncept, innehållsproduktion och distribution. Marknadsföringen består dels av aktiveringar i samarbete med de medverkande profilerna, dels av annonsering på Facebook och Instagram i form av pushar för Blodigt värre, demovideos och olika innehåll av visste du att-karaktär.